torsdag 23. februar 2012

Gårdsarbeid i fint vårvær:)

I dag skinte solen, og himmelen var skyfri. Man kunne kjenne solen varme og det luktet vår her på gården. Da har man ikke annet valg enn å gå ut. La solen treffe ansiktet og lade deg opp med energi!
Ole Martin har lenge ergret seg over at møkkahengeren til traktoren ikke har virket, og har en liten stund lett etter deler for å fikse den. Så i dag spratt han opp av sengen og tok med seg Eline ned å satte på kaffe. Lekte med Eline til moren (meg) stod opp, og løp ut døren med arbeidsbuksa på knea, for i dag skulle det sveisæs!
Eline og jeg kledde også på oss for å nyte vårværet og bestemte oss for bæremeis i dag:)

Det var helt nydelig å være ute, håper dette nydelige været fortsetter så batteriene blir ordentlig oppladet.
Eline og jeg gikk for å se om mesterverket til Ole fungerte som det skulle. Målet var at hengeren skulle tømmes automatisk og ikke manuelt med håndkraft.Ole Martin var ferdig å sveise når vi omsider kom ut, og da var det bare å teste møkkakjærra. Jeg må bare si, men hånden på hjertet, at Ole Martin er kjempe flink!! Hengeren funket som hånd i hanske, og jeg er kjempestolt! En skulle nesten ikke tru at denne gutten, kunne ende opp som skikkelig bonde på en gård i Sverige:) men her passer han utmerket:)
stolt Ole Martin, etter nok en mestret reperasjon.
Vi jentene vandret videre rundt på eiendommen. Vi har ganske mye skau, og derfor er det også mye å utforske. Og det finnes mye spennende! Jeg har funnet skriv om området her helt tilbake til
1670. Og rundt på eiendommen har vi granittgrunnmurer og skyttergraver. Jeg skal undersøke historien fra gården nærmere, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Det hadde vært morsomt å vite hva grunnmurene har vært til og hvorfor det er skyttergraver i skauen.




Her poserer jentene foran traktor og tom henger:)

Dette er hva jeg tolker er en skyttergrav.
 Denne peker ned mot gården.
Hestene koste seg også ute i vårsolen.


Etter en god spasertur i skogsterreng, tok vi en velfortjent hvil.
Eline sovnet i meisen, derfor hang jeg henne på stolen
så hun ikke skulle få knekken i nakken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar