lørdag 4. februar 2012

Gammelt hus.. på godt og vondt.




I dag var det 20 blå da jeg stod opp kl 6 for å fore ungen med grøt. Og glad var jeg da jeg så ungen viste tendenser til å bli trøtt igjen når grøten var spist, for det betydde at vi kunne krype under varm dyne igjen, og bli der et par timer til.
Det var guffent i huset, så det fristet ikke på noen måte å stå opp. Eline er gjerne lys våken og klar for å starte dagen uansett når hun våkner på morgenkvisten, så Ole Martin, snill som han er, tok henne med seg ned, fyrte opp i ovnen, satte på kaffen, skulle fylle varmt vann i dunkene vi bærer ned til hestene (som vi gjør i dusjen på badet siden stallen kun har kaldt vann), da han oppdager at vi ikke har vann på badet i 1.etasje...
I dag, på den hittil kaldeste dagen i 2012, fryser vannrørene til badet i 1.etasje.
Hadde man bare kommet til vannrørene så man kunne varmet opp, men noen ganger er det lettere sagt enn gjort. Huset er opprinnelig et tømmerhus fra slutten på 1800-tallet, og har vært bygget på i ettertid. Badet er fra  1977 og har ikke kjellerdelen under..
Nå er jeg veldig flink til å gjøre korte historier lange, for jeg har så mange ord som vil ut.. De som kjenner meg forstår:) For å gjøre en egentlig kort historie nogen lunde kort, måtte hvertfall Ole Martin bruke motorsagen på rommet i gangen vi ikke har gjort noe med etter vannskaden fra sist vinter, for å komme til rørene. Dette ble ikke gjort før etter han kom hjem fra jobb. Og jeg, som vanligvis er ganske hendig, har ikke alltid mulighet med en liten, superaktiv unge en må følge med på til enhver tid.
Gleden er hvertfall at vi har fått tinet rørene til springen, men venter fortsatt på rørene til dusj og vaskemaskin.


Merkelig at det bare var badet nede som frøs tenkte vi, men det var egentlig ikke så veldig merkelig.. Det er laget lufteventiler i grunnmuren under "nybygget" (badet) for at det ikke skal bli fuktig og råtne. Dermed kom kom denne kalde luften inn til rørene. I fjor ble ikke dette oppdaget siden vi hadde hatt en stor vannlekkasje fra et hybelkjøkken i 2.etasje like etter vi hadde kjøpt gården. Da ble alt vann stoppet og tappet for å unngå fryseskader på rør og radiatorer siden hele 1.etasje måtte rives og tørkes innvendig og alt elektrisk måtte byttes.
Satser bare på at de siste rørene tiner uten å sprekke..

Over og ut.

1 kommentar:

  1. satser på litt varmere utover nå ;) bilen min stoppa i byen i går, så da satt jeg 2timer i bilen og holdt på å fryse i hjel før noen klarte å hjelpe meg :/ litt av en vinterbil ;)

    SvarSlett