torsdag 22. mars 2012

Skomakertorpet.

I dag brukte vi igjen dagen på å rydde kvist og kvast. Ole Martin er nå ferdig med hagen, og har begynt å rydde kvisten etter trærne jeg kjørte ned til gården her om dagen:)
Grunnmuren til skomakerhuset.

For et par uker siden var jeg hos noen naboer sammen med andre naboer. Vi hadde årsmøte i veistyret:)
Det paret som bodde der, var med i en historiering som en stund hadde gått rundt og samlet inn informasjon og gammel historie fra dette området. Jeg har jo lenge lurt på hva grunnmurene bak i skauen hos oss har vært uten å finne noe informasjon om det, så jeg spurte de om de visste. Jeg ble overrasket:)

Krigens veisperringer for tyskernes panservogner.

Et av utsiktspunktene på fjellet.
De hadde riktignok ingen bilder å vise meg, ei heller ikke noe nedskrevet, men de kunne fortelle meg om at området bak gårdstunet vårt har vært et skomakertorp. Huset fra grunnmuren ble solgt og flyttet til et ukjent sted, derfor er det ingen rester etter materialer. Så spurte jeg om de store kampesteinene som står langs veien på rader. Det har vært veisperringer for stridsvogner/panservogner under krigen, for å holde tyskerne unna. Og skyttergravene, som vi har kalt det, oppå fjellet, er utsiktsplasser fra krigen. Her lå svenske soldater og bønder å speidet etter tyskere.. Det er så fasinerende at vi har så mye historie rundt husveggene her:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar